۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴

ایندیپندنت فاش کرد :

پارلمان و دفتر صدراعظم آلمان تحت نظر جاسوسان انگلیس هستند

پارلمان و دفتر صدراعظم آلمان تحت نظر جاسوسان انگلیس هستند

یک روزنامه انگلیسی از نصب دستگاه های فوق پیشرفته جاسوسی توسط سرویس اطلاعاتی بریتانیا در بوندس تاگ (پارلمان) و دفتر صدر اعظم آلمان برای زیر نظر گرفتن فعالیت های سیاستگذاران این کشور پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، هنوز تنش های به وجود آمده میان واشنگتن و برلین بر سر افشای جاسوسی آمریکا از شهروندان و مقامات بلند پایه آلمانی پایان نیافته که امروز سه شنبه روزنامه ایندیپندنت، از نصب دستگاه های شنود و فیلم برداری فوق پیشرفته توسط "دفتر مرکزی ارتباطات دولتی انگلیس" (دستگاه جاسوسی بریتانیا) در بوندس تاگ و دفتر "آنگلا مرکل" خبر داده است.

بر اساس این گزارش، سرویس جاسوسی انگلیس، در سقف، دیوارهای ساختمان های مجلس و دفتر صدر اعظمی آلمان و همچنین دیگر محل های این ساختمان ها که امکان ضبط صدا و تصویر را به راحتی امکان پذیر می کند، اقدام به نصب تجهیزات جاسوسی کرده اند.

این اطلاعات توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکری آمریکا) و آژانس امنیت ملی این کشور، در اختیار روزنامه ایندیپندنت قرار گرفته است.

اسنودن همچنین در متنی که دوشنبه ۱۳ آبان ماه در نشریه آلمانی اشپیگل منتشر شده٬ عنوان کرده که مدارک فاش شده نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا و آژانس امنیت ملی بریتانیا بزرگترین متخلفان حوزه نظارت جمعی مجرمانه هستند.

اسنودن در این متن که با نام مانیفست حقیقت منتشر شده٬ اظهار کرده است : تاکیدی که اکنون کشورهای مختلف بر زیر نظر قرار دادن فعالیت آژانس های اطلاعاتی می کنند٬ نشان می دهد که در مورد افشا کردن روشهای سرویسهای مخفی آمریکا حق با او بوده است.

برپایه اسنادی که ادوارد اسنودن در اختیار رسانه ها قرار داده، رژیم صهیونیستی، آلمان٬ برزیل٬ اسپانیا٬ فرانسه و ایران از جمله هدف هایی بوده اند که سازمان امنیت ملی آمریکا آنها را تحت نظارت و شنود قرار داده است.

مقام های اروپايی و آمريکای لاتين به اين گزارشها واکنش های تند نشان داده و در مواردی سفیر آمریکا در کشورشان را احضار کرده و یا با باراک اوباما، رئيس جمهوری آن کشور گفتگو کرده اند.

در عین حال در تاریخ هشتم آبان‌ نیز روزنامه واشنگتن‌ پست بر پایه اسناد افشاده شده از سوی اسنودن گزارش داد که سازمان امنیت ملی آمریکا به همکاری همتای بریتانیایی خود به داده‌های سرویسهای یاهو و گوگل در مراکز مختلف آنها در جهان دسترسی پیدا کرده است.

در همین رابطه "اریک اشمیت" مدیر گوگل در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت : اگر رخنه سازمان امنیت ملی آمریکا در داده های گوگل حقیقت داشته باشد٬این اقدام به راستی شنیع است.

آمريکا بدون اشاره به مورد خاصی از این اتهامات گفته برای مبارزه با تروريسم است که اين اقدامات را در مورد حکومتهای دوست و دشمن انجام می دهد.

با این حال جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا تایید کرد که در عملیات شنود آمریکا زیاده ‌روی شده است. وی اطمینان داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصمم به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در زمینه گردآوری اطلاعات است.

 

 

 

کد خبر 2169619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha